Reflexblomma

Det är inte bara en reflexblomma, det är en reflexblommebrosch! Blomman skapades eftersom jag ledsnade på fula reflexer och såg framför mig en hel kaskad med reflexblommor på jackan, som ett ljus i vintermörkret…

 

Beskrivning

 

1. Klipp ut blomblad i reflexband.

 

2. Du behöver ca. 50 cm av en tjockare tråd (t.ex. tunt virkgarn eller namngarn) att sy med. Gör en knut på tråden, ca 10cm från änden.

 

3. *Vik kanten på blombladet mot mitten och trä igenom nålen mitt på vikningen. Trä på en pärla. Vik den andra kanten och sy igenom. Trä på en pärla.* När alla blombladen är på knyt ihop till en ring.

 

4. Klipp ut en plastbricka med diametern 12-13mm. Gör fem hål med jämna mellanrum ca 2-3mm från kanten. En lite grövre nål och en plattång eller en fin håltång är bra hjälpmedel. Tryck igenom broschfästet mitt på plastbrickan.

 

5. Sy fast plastbrickan på blomman genom att sy upp och sedan ner genom två närliggande hål i brickan och sedan ta ett stygn genom närmsta pärla. Fortsätt runt hela och knyt sedan ihop ändarna. KLIPP INTE AV TRÅDEN! Stick upp nålen, för nu är det dags att arbeta på framsidan.

 

6. *Trä på ca 5 st pärlor. Sy igenom en av de motsatta pärlorna i ringen. Trä på 5 st pärlor och låt denna pärlrad korsa den förra. Trä igenom en av pärlorna i ringen.* Fortsätt tills du är nöjd med mängden pärlor. Stick igenom nålen till baksidan och knyt ihop med den korta änden.

 

7. Fäst gärna lite extra. Antingen genom att limma knuten eller så syr du lite extrastygn med en ände i taget. Tänk dock på att det inte får bli för tjockt med garn utanpå plastbrickan, för då får inte fästet till broschnålen plats!

8. Gör en, gör två, gör sju reflexer. Ju fler desto synligare i vintermörkret!!

2 Responses to Reflexblomma

  1. Moa says:

    Oh så fina!
    Så otroligt vackra och enkla. Ska rota fram material omedelbums!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *